Andmed – teema, mis on lahutamatu osa organisatsioonide igapäevast, juhtimisest ning (nii uskumatuna kui see võib kõlada) ka töö- ja organisatsioonipsühholoogiast.
Kuidas viia oma töökohal teadmist kõigini? Mida igaüks võiks teada? Kuidas see inimeste tööga haakub? – küsimused, mida juhid saaksid/võiksid endalt küsida, liikudes eesmärgi “andmepõhine juhtimine” poole.

Harvard Business Review on avaldanud artikli “How to Make Everyone Great at Data”, millest on meie erialaliidu üks kaasasutajatest Pia Pedanik teinud kokkuvõtte. Mõnusat lugemist!
Autorid: Thomas C. Redman, Donna L. Burbank
Tõlkinud: Pia Pedanik, töö- ja organisatsioonipsühholoog, ETOPi kaasasutaja.
Illustratsioon on loodud kasutades tehisintellekti.
Kindlasti mõistavad paljud organisatsioonid heade andmete tähtsust otsuste langetamisel ja AI kasutamisel, kuid võivad selles jätta tähelepanuta inimeste rolli andmete loomisel. Vaatamata ebapiisavale toele, pingutavad töötajad, et andmeid tõhusalt käsitleda, kuid juhid teevad, tihti teadmatult, selle protsessi keerulisemaks. Artiklis on neli väga illustreerivat stsenaariumit, millest igat võib kokku võtta järgmiste mõtetega. Loe kindlasti originaalartiklist ingliskeelseid stsenaariumeid:
Stsenaarium 1: Tööjõu voolavus on liialt suur, et panustada töötajate koolitamisesse.
Stsenaarium 2: Süsteemselt ebatäpsete andmete korrastamine ei ole otseselt minu vastutusel ja probleemi lahendamine võtaks igapäevatööst palju aega ära.
Stsenaarium 3: Andmepõhised juhtimisotsused on varasemalt kaasa toonud negatiivseid tagajärgi, mille tõttu on tekkinud usaldamatus andmete vastu.
Stsenaarium 4: Erinevatel üksustel on vastuolulised eesmärgid (kvantiteet vs kvaliteet), mis tekitavad lisatööd.
Need tegevused ei tulene halbadest kavatsustest, vaid pigem survest, mis kaasnevad KPI-de täitmisest ning kõrgemate tasandite juhtide ootustele ja nõudmistele vastamisest.
Tõsta au sisse inimeste TÖÖOSKUS
Need näited on väga sarnased olukordadele, mis on ligi 100 aastat tagasi tööstusliku pöörde algusajal tootmistehastes aset leidsid. 1920ndatel tegelesid samalaadsete probleemidega statistikud ja juhtimiskonsultandid, nagu W. Edwards Deming. Ta rõhutas töötaja õigust mõista, kuidas tema töö suhtestub kogu ülejäänud organisatsiooniga. Deming märkas, et töötajad tunnevad uhkust oma tehtud töö üle ja “tahavad teha õiget asja”. Tänapäeval on näha inimeste soovi teha õiget asja andmetega seotud teemal igapäevaselt. Analüüsige, mis on toimumas:
- Mõistmine: kas inimesed saavad aru, et nad on andmeloojad ja kuidas nende loodud andmed on seotud suure pildiga (stsenaarium 1)?
- Jõustamine: millised on töötajate võimalused murede väljendamiseks ja ettepanekute tegemiseks, et muudatusi ellu viia? Kas organisatsioon tagab psühholoogilise turvalisuse, et inimesed saavad pöörduda hirmutundeta (stsenaarium 2)?
- Vastutus: mil määral inimesed tunnevad uhkust enda tehtud töö üle ja võtavad vastutust, et luua, hoida ja kasutada andmeid, mis toetavad organisatsiooni missiooni (stsenaarium 3)?
- Koostöö: kas inimesed näevad end teiste loodud andmete kasutajatena, kellel on õigus ja vastutus selgitada, mida vajavad, ning pakkuda häid lahendusi kõigi osapoolte heaolu nimel (stsenaarium 4)? Nagu vanasõnagi ütleb: “Kui tahad minna kiiresti, mine üksi. Kui tahad minna kaugele, mine koos”.
Kasuta VÕIMALUST
Selleks, et härjal sarvist haarata, proovida rakendada järgmist:
- Näe inimesi positiivses valguses ja anna neile hääl. Nagu Deming soovitab: selgita, kuidas inimeste töö sobitud suuremasse pilti. Anna neile suur vabadus eesmärkide seadmisel ja nende täitmise viiside välja selgitamisel.
- Seosta inimeste “igapäevatöö” andmetega. Kuigi töötajad ei pruugi end näha andmete kasutajatena ja -loojatena, julgusta neid astuma nendesse rollidesse. See aitab avada inimeste loomulikku kalduvust “õiget asja teha”.
- Julgusta inimesi koos töötama. Inimesed on loomulikult empaatilised ja peaaegu kõik töötavad andmete täiustamise nimel, kui nad mõistavad, kuidas teised üksused (osakonnad/tiimid) neid kasutavad. Aita neil üksteist leida.
- Mõista, et jõustamisega kaasneb vastutus. Inimesed vastutavad kvaliteedi eest ja lase tehtud tööga kaasneval uhkusel juhtida soovi “get data right”.
- Võta omaks suhtumine, et “ükski idee ei ole liiga hullumeelne”. Palu inimestel väljendada oma arvamusi ja toeta neid järgmistel sammudel.
ORGANISATSIOONIKULTUURI muutuse juhtimisest
Juhid võivad alahinnata kvaliteetsete andmete olulisust ja seda, kui tähtsad on inimeste roll andmete kvaliteedi tagamisel. Oluline on austada inimesi, näidata neile suuremat pilti ja aidata neil kasvada andmete loojate ja -kasutajatena. Kõrgete (ja realistlike!) ootuste seadmine ja toe pakkumine annab inimestele voli probleemide iseseisvaks lahendamiseks. Siiski näevad paljud organisatsioonid vaeva andmepõhise juhtimisega, mis viib ebavajalike reeglite loomiseni või tehnoloogia kasutamiseni, et probleemi lahendada. Kuigi tehnoloogia võib aidata, on olulisem, et andmeid luuakse, sisestatakse, kasutatakse, tõlgendatakse (jm…) õigesti.
Seega on tuumküsimuseks – kuidas rakendada kõike seda, millest juttu on olnud, just sinu organisatsioonikultuuris. Kas on parim korraldada ja läbi viia põhjalik koolitusprogramm? Või on vaja äriüksustele uusi (andmetega seotud) väljakutseid? Või hoopis defineerite probleemi, panete paika visiooni ja plaani ning annate paljudele erinevatele üksustele / tiimidele lahendamiseks?
Artiklis kirjeldatud lähenemine on win-win-win. Inimestele loomuomase uhkustunde äratamine aitab neil kvaliteeti parandada. Proovi seda inimesekeskset lähenemist andmetele. Kuula inimesi. Toeta neid vajalike ressurssidega. Aita neil suurepäraseid asju teha.